THE PHENOMENON OF ACADEMIC CULTURE IN THE CURRENT SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL SPACE: THE METHODOLOGICAL DIMENSION

Keywords: academic culture, university, scientific institution, scientific and educational space, cul-tural approach, multiculturalism, synergetic approach.

Abstract

The article outlines the vectors of academic culture establishment in the current scientific and educational space on the academic virtue basis of the scientific activity ethical principles proclaimed in the Bucharest Declaration of Ethical Values and Principles of Higher Education in Europe, the Lisbon Strategy for Increasing Competitiveness, the Recommendations on Academic Integrity for Higher Education Institutions, developed within the framework of the Project for Promoting Academic Integrity in Ukraine - SAIUP, by the USA Embassy support etc. It is shown that the development of the academic culture of the future teacher in the conditions of university education is a significant factor in the innovative reform of lifelong pedagogical education. The methodological guidelines for the development of academic culture in the scientific and educational space of the XXI century are determined; dominant among them are cultural, multicultural and synergetic approaches that determine the values system of educational and scientific activity of scientists, teachers, future teachers, beginner researchers on the basis of academic principles mobility, respect for the specialty, human dignity. It was determined that universities and scientific institutions had developed as leading centers of national scientific thought, centers for the development of fundamental scientific schools and the preservation of educational traditions of humanities, culturological, and Ukrainian scientific disci-plines. The evolution of the universities and scientific institutions academic culture development takes place on the basis of depth and innovative progress and defines the vectors of values of teachers and scientists professional training on the basis of culture conformity, multiculturalism, and interdisciplinarity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бухарестская декларация этических ценностей и принципов высшего образования в Европе, 10 августа 2005 г. ЮНЕСКО–СЕПЕС. (2005). URL: http://www.almamater.md/articles/879/ru.html (Buharestska deklaratsia etychnyh tsinnostey I pryntsypiv vyshchoi osvity v Evropi, 10 serpnia 2005. UNESCO–SEPES. (2005). URL: http://www.almamater.md/articles/879/ru.html)

Ващенко, Г. (1994). Виховний ідеал. Полтава: Ред. газ. «Полтавський вісник». (Vashchenko, H. (1994). Vyhovnyi ideal. Potava: Red. gaz. «Poltavskyi visnyk».)

Гессен, С.И. (1995). Основы педагогики. Введение в прикладную философию. П.В. Алексеев (Ред. и сост.). Москва: «Школа-Пресс». (Hessen, S.I. (1995). Osnovy pedagogiky. Vvedenie v prikladnuu filoso-fiu. P.V.Alekseev (Red. I sost.). Moscow: «Shkola-Press».)

Гончаренко, С.У. (2011). Етичний кодекс ученого. Естетика і етика педагогічної дії, 1, 25–34.

(Honcharenko, S.U. (2011). Etychnyi kodeks uchenoho. Estetyka I etyka pedagogichnoi dii, 1, 25–34.)

Зязюн, І.А. (2008). Філософія педагогічної дії. Черкаси: Вид-то ЧНУ імені Богдана Хмельницького. (Ziaziun, І.А. (2008). Filosofia pedagogichnoi dii. Cherkasy: Vyd-vo ChNU imeni Bohdana Khmelnytskoho.)

Миропольська, Н.Є. (2002.). Мистецтво слова в структурі художньої культури учня: теорія і прак-тика. Київ: Парламентське видавництвo. (Myropolska, N.Y. (2002.). Mystetstvo slova v strukturi hudozhnioi kultury uchnia: teoria I praktyka. Kyiv: Parlementske vadavnytstvo.)

Кремень, В. Г. (Ред.). (2016). Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Київ: Педагогічна думка. (Kremen, V. H. (Ред.). (2016). Natsionalna dopovid pro stan I perspektyvy rozvytko osvity v Ukraini. Kyiv: Pedagogichna dumka.)

Котун, К. (2020). Наукові підходи в освіті дорослих Фінляндії. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1(17), 131-141. https://doi.org/10.35387/od.1(17).2020.131-140 (Kotun, К. (2020). Naukovi pidhody v osviti doroslyh FinliandiiЇ. Osvita doroslyh: teoria, dosvid, perspektyvy, 1(17), 131-141. https://doi.org/10.35387/od.1(17).2020.131-140)

Ничкало, Н.Г. (2010). Проблеми педагогічної освіти в діяльності наукових шкіл. URL: https://scholar.google.com.ua (Nychkalo, N.H. (2010). Problemy pedagogichnoi osvity v dialnocti nau-kovyh shkil. URL: https://scholar.google.com.ua)

Ніколаєв, Є., & Бахрушин, В. (Уп.). (2018). Рекомендації з академічної доброчесності для закладів вищої освіти з підтримки принципів академічної доброчесності. URL: https://saiup.org.ua/resursy/3459-2/ (Nikolaiev, Y., & Bahrusyn, V. (Up.). (2018). Rekomendatsii z akademichnoi dobrochesnosti dla zakladiv vyshchoi osvity z pidtrymky pryntsypiv akedemichnoi do-brochesnosti. URL: https://saiup.org.ua/resursy/3459-2/)

Русова, С.Ф. (1996). Вибрані педагогічні твори. Київ: Освіта. (Rusova, S.F. (1996). Vybrani pedagogichni tvory. Kyiv: Osvita.)

Семеног, О.М, Вовк, М.П (2016). Академічна культура дослідника в освітньо-культурному просторі університету. Суми: Сум. ДПУ імені А.С. Макаренка. (Semenog, О.M, Vovk, М.P. (2016). Akademichna kultura doslidnyka v osvitno kulturnomu prostori universytetu. Sumy: Sum. DPU imeni А.S. Makarenka.)

Усатенко, Т.П. (2003). Українська національна школа: минуле і майбутнє: українознавчий вимір. Київ: Наукова думка. (Usatenko, Т.P. (2003). Ukrainska natsionalna shkola: mynule I maibutnie: ukrainoznavchyi vymir. Kyiv: Naukova dumka.)

Філіпчук, Г. (2013). Національна освіта: особистість і суспільство. Чернівці: Зелена Буковина.

(Filipchuk, H. (2013). Natsionalna osvita: osobystist I suspilstvo. Chernivtsi: Zelena Bukovyna.)

Cabe, D. L. Mc., & Pavela, G. (2018). Ten Principles of Academic Integrity. URL: https://www.csub.edu/ stu-dentconduct/documents/principlesacademicintegrity.pdf

Strengthening Academic Integrity in Ukraine Project – SAIUP. (nd). URL: https://saiup.org.ua


Abstract views: 691
PDF Downloads: 201
Published
2020-12-27
How to Cite
Vovk, M. (2020). THE PHENOMENON OF ACADEMIC CULTURE IN THE CURRENT SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL SPACE: THE METHODOLOGICAL DIMENSION. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, (2), 54-60. https://doi.org/10.35387/ucj.2(2).2020.54-60