MOTHER LANGUAGE AND MULTILINGUAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT SOCIETY (webinars for the International Mother Language Day)

Keywords: mother language, multilingual education, webinars, sustainable development, society, UNESCO Chair, Institutions, International Arena

Abstract

The article describes the specific features of the annual webinars on Mother language and multilingual education in the context of sustainable development of society, dedicated to International Mother Language Day, which was initiated and approved on February 21, 2000 by the General Conference of United Nations on Education, Science and Culture Organization (hereinafter - UNESCO). Every year, on the eve of the International Mother Language Day, the UNESCO Chair on Lifelong Professional Education of the XXI Century of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, in cooperation with the Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the NAES of Ukraine, organizes a webinar on mother language and multilingual education. To the topical areas of webinar are joined the leading institutions of higher education, postgraduate pedagogical education, secondary education, NGOs, governmental authoities and local self-government, as well as various foreign institutions. More than 150 scientific and pedagogical staff, teachers, students, postgraduates, doctoral students, representatives of the non-state sector and local self-government bodies participate in the webinar every year. Online connection of the webinar enables to remotely discuss, analyze and summarize important questions of language education, and creat propozitions for improving and developing the problematic issues of mother language and multilingual education, taking into account the experience of the world's leading countries. The webinar and other mass events dedicated to the International Mother Language Day, held by the UNESCO Chair, are published on official internet portals, websites, mass media, and in the international arena. In particular, in 2019 two mass events of the Chair were published on the specially created UN and UNESCO international online platform "International Year of Indigenous Languages - 2019".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вовк, М. П. (2018). Тенденції розвитку рідномовної і багатомовної освіти у контексті сталого роз-витку суспільства. Інформаційна стаття. URL: http://ipood.com.ua/novini/tendenci-rozvitku-ridnomovno-i-bagatomovno-osviti--u-konteksti-stalogo-rozvitku-suspilstva/ (Vovk, M. P. (2018). Tendentsii rozvytku ridnomovnoi i bahatomovnoi osvity u konteksti staloho rozvytku suspilstva. Informatsiina stattia. URL: http://ipood.com.ua/novini/tendenci-rozvitku-ridnomovno-i-bagatomovno-osviti--u-konteksti-stalogo-rozvitku-suspilstva/)

Вовк, М.П. (2017). Пріоритети рідномовної й багатомовної освіти в Україні та світі. Освіта Буковини (додаток), 13, 3. (Vovk, M.P. (2017). Priorytety ridnomovnoii y bahatomovnoii osvity v Ukraiini ta sviti. Osvita Bukovyny (dodatok), 13, 3.)

Вовк, М.П., Ходацька, О.М. (2018). Рідномовні обов’язки: діалогічна взаємодія науковців, освітян і громадських діячів. Справи сімейні, 3(252), 30–32. (Vovk, M.P., Khodatska, O.M. (2018). Ridnomovni oboviazky: dialohichna vzaiemodiia naukovtsiv, osvitian i hromadskykh diiachiv. Spravy simeini, 3(252), 30–32.)

ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України. (2017). Відбувся вебінар «Рідномовна і багатомовна осві-та у контексті сталого розвитку суспільства». URL: http://ipood.com.ua/novini/ vidbuvsya-vebinar-ridnomovna-i-bagatomovna-osvita-u-konteksti-stalogo-rozvitku-suspilstva/ (IPOOD imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy. (2017). Vidbuvsia vebinar «Ridnomovna i bahatomovna osvita u konteksti staloho rozvytku suspilstva». URL: http://ipood.com.ua/novini/ vidbuvsya-vebinar-ridnomovna-i-bagatomovna-osvita-u-konteksti-stalogo-rozvitku-suspilstva/)

ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України. (2019). Вебінар «Рідномовна і багатомовна освіта у кон-тексті сталого розвитку суспільства» - 2019. URL: http://ipood.com.ua/novini/vebinar-ridnomovna-i-bagatomovna-osvita-u-konteksti-stalogo-rozvitku---2019/ (IPOOD imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrayiny. (2019). Vebinar «Ridnomovna i bahatomovna osvita u konteksti staloho rozvytku suspilstva» - 2019. URL: http://ipood.com.ua/novini/vebinar-ridnomovna-i-bagatomovna-osvita-u-konteksti-stalogo-rozvitku---2019/)

ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України. (2020). Об’єднані рідною мовою: взаємодія науковців, учи-телів, учнів. URL: http://ipood.com.ua/novini/obdnan-rdnoyu-movoyu-vzamodya-naukovcv,-uchitelv,-uchnv/ (IPOOD imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrayiny. (2020). Obiednani ridnoiu movoiu: vzaiemodiia naukovtsiv, uchyteliv, uchniv. URL: http://ipood.com.ua/novini/obdnan-rdnoyu-movoyu-vzamodya-naukovcv,-uchitelv,-uchnv/)

Котун, К. (2020). Наукові підходи в освіті дорослих Фінляндії. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1(17), 131-141. https://doi.org/10.35387/od.1(17).2020.131-140 (Kotun, К. (2020). Naukovi pidhody v osviti doroslyh FinliandiiЇ. Osvita doroslyh: teoria, dosvid, perspektyvy, 1(17), 131-141. https://doi.org/10.35387/od.1(17).2020.131-140)

Лук’янова, Л.Б. (Ред.) (2017). Рекомендації за результатами проведення науково-практичних масових заходів Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН у 2017 році: науково-довідкове видання. Київ: ТОВ «ДКС Центр». URL: http://lib.iitta.gov.ua/709836/ (Lukianova, L.B. (Red.) (2017). Rekomendatsii za rezultatamy provedennia naukovo-praktychnykh masovykh zakhodiv Instytutu pedahohichnooi osvity i osvity doroslykh NAPN u 2017 rotsi: naukovo-dovidkove vydannia. Kyiv: TOV «DKS Tsentr». URL: http://lib.iitta.gov.ua/709836/)

International Year of Indigenous Languages. (2019). Civic And Patriotic Ideas Of Taras Shevchenko In The Socio-Cultural And Educational Space Of Ukraine. URL: https://en.iyil2019.org/events/civic-and-patriotic-ideas-of-taras-shevchenko-in-the-socio-cultural-and-educational-space-of-ukraine/


Abstract views: 264
PDF Downloads: 141
Published
2020-05-12
How to Cite
Vovk, M., & Kotun, K. (2020). MOTHER LANGUAGE AND MULTILINGUAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT SOCIETY (webinars for the International Mother Language Day). UNESCO Chair Journal "Lifelong Professional Education in the XXI Century", (1), 73-83. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.73-83